Superslim algoritme van Motulus doktert complexe vluchtschema’s uit

Verhaal
In samenwerking met

Vluchten en werkschema’s inplannen is een huzarenklus voor luchtvaartmaatschappijen. Het Vlaamse Motulus ontwikkelde een superslim, verfijnd algoritme dat die grootschalige roosteringsproblemen relatief snel oplost. Ook voor de wereldwijde distributie van de COVID-19-vaccins doet het AI-algoritme een voorstel.

Vliegtuig vliegt onder de wolken
Vliegtuig vliegt volgens een vluchtschema uitgedokterd door het slimme algoritme van Motulus © Kovah, Unsplash

Luchtvaartmaatschappijen staan voor complexe planningsuitdagingen. Hun vloot bestaat al snel uit tientallen vliegtuigen en honderden tot duizenden piloten, cabinepersoneel en grondmedewerkers. Deze moeten allemaal ingeroosterd worden.

“Daarnaast moeten ze rekening houden met tientallen randvoorwaarden, zoals kwalificaties, historiek en beschikbaarheid van piloten en stewards, verlofperiodes, beperkingen op het aantal vlieguren,…”, weet Benjamin Algoet, mede-oprichter van Motulus.

“Dat kun je niet zomaar even in een Excel-bestandje gieten.”

Software werkt ideale vluchtschema uit

Een proefproject bij een Europese luchtvaartmaatschappij toonde aan dat de software van Motulus veel performanter was dan bestaande oplossingen. Motulus voegt alle gegevens, regels, uitzonderingen en voorkeuren van een luchtvaartmaatschappij in het model in, en het komt tot een schema dat efficiënter is dan een vluchtschema waaraan soms tientallen mensen gewerkt hebben.

“Bovendien zijn we in staat om op zeer korte termijn tot een resultaat te komen”, ervaart Benjamin. “Hierdoor kunnen luchtvaartmaatschappijen snel schakelen. Daarenboven houdt de planningssoftware ook rekening met het mogelijk uitvallen van medewerkers. Het plant op een doordachte manier ‘standby’ piloten en crew members mee in.”

AI zonder machine learning

“Niemand weet exact hoe onze algoritmen tot de oplossingen komen die ze voorstellen”, zegt Benjamin.

“We programmeren niet hoe de software stap voor stap het vluchtschema moet samenstellen. Wel definiëren we de regels die gerespecteerd moeten worden en configureren we onze algoritmen zodat deze zelf tot een optimale oplossing komen.

Benjamin Algoet, medeoprichter Motulus
We programmeren niet hoe de software een oplossing moet vinden. We configureren ons algoritme enkel met de te respecteren regels.
Benjamin Algoet, medeoprichter Motulus

De software is duidelijk artificieel intelligent. Maar zonder machine learning . “We hebben zelflerende algoritmes getest tijdens het opbouwen van de software”, vertelt Benjamin, “maar deze gaven geen betere resultaten. Daarom definiëren we de regels waar de slimme software rekening mee moet houden zelf.”

Twee piloten in de cockpit voor het opstijgen
Motulus-algoritme plant het werk in van deze piloten © Foto Jon Flobrant, Unsplash

In 5 jaar wereldtop in algoritmen

Vijf jaar geleden startten Wim Vanroose, professor aan de Universiteit van Antwerpen, Przemyslaw Klosiewicz en Benjamin Algoet Motulus op. Ze brachten hun kennis en expertise samen en zijn met hun geavanceerde optimalisatiealgoritmen uitgegroeid tot de wereldtop inzake algoritmen.

Het team van Motulus bestaat uit wetenschappers, wiskundegenieën en informaticaspecialisten. Zij helpen bedrijven onder meer bij problemen op het vlak van optimalisatie en performantie.

Wim Vanroose, medeoprichter Motulus
Onze algoritmen verbeteren operationele efficiëntie en verlagen planningskosten.
Wim Vanroose, medeoprichter Motulus

“In 2018 zagen we opportuniteiten en besloten we onze software naar de luchtvaartsector te brengen”, zegt Wim Vanroose. “Motulus Aero zag zo het levenslicht, met een doordachte oplossing die de operationele efficiëntie voor maatschappijen verbetert en de operationele kosten verlaagt.”

Met hulp van VLAIO 

Motulus stapte met zijn project naar VLAIO. Het diende een onderzoeksproject in dat intussen ook werd goedgekeurd. “Bedrijfsadviseur Björn Kiekens begeleidde ons bij het uitwerken en indienen ervan”, vertelt Wim.

“Dankzij de steun kunnen we nu onze bedrijfsvoering verder uitbouwen. Onze software is namelijk ook interessant voor andere sectoren, denk maar aan de spoorwegindustrie.

Vraag ook steun voor je onderzoeksproject aan

6 vliegtuigen verdelen coronavaccin

Recent berichtten de media over de gigantische logistieke uitdaging om alle COVID-19-vaccins snel en efficiënt tot bij de burgers te brengen. Er zouden maar liefst 8000 Boeing 747’s nodig zijn, berekende de International Air Transport Association (IATA).

Het slimme Vlaamse algoritme berekende hoe de distributie in Europa in zijn werk zou gaan.

“Toen we zagen dat we in onze software de variabelen van passagiers konden vervangen door vaccins, waren er slechts kleine veranderingen aan het model nodig om aan de slag te gaan”, zegt Wim.

“Onze machines leverden een ontwerp van distributie van het COVID-19-vaccin in Europa met slechts 6 cargovliegtuigen. "De risicogroep in Europa zou binnen 4 weken bevoorraad zijn. En deze gecoördineerde distributie zou binnen 16 weken groepsimmuniteit opleveren.”

Motulus is er dan ook van overtuigd dat hun planningssoftware in Europa, en mogelijks wereldwijd, snel en efficiënt een gestroomlijnd distributienetwerk kan opzetten met minimale kosten.

Nu al werkt het team uit Antwerpen samen met enkele gekende luchtvaartmaatschappijen in binnen- en buitenland.

TwitterLinkedIn

Hoe ondersteunt het Vlaams Beleidsplan AI jouw onderneming?

Vlaanderen investeert via het Beleidsplan Artificiële Intelligentie fors in onderzoek, praktische toepassingen en omkadering op het vlak van opleiding, bewustmaking en ethische vragen. Hoe ondersteunt het plan jouw onderneming?