Phishing kost Belgen in 2020 maar liefst 34 miljoen euro

Actua

Phishing kost Belgen in 2020 maar liefst 34 miljoen euro. Er vonden ongeveer 67.000 frauduleuze transacties via phishing . Deze cijfers van Febelfin tonen de enorme opmars van online fraude aan.

""
Online vissen cybercriminelen 34 miljoen euro bij elkaar. © Foto by Jonathan Zerger, Unsplash

Online fraude is sterk in opmars. Ook via phishing . Dat zegt bankenfederatie Febelfin bij het bekendmaken van de cijfers van online fraude in 2020. 

“Uit onze statistiek blijkt dat in 2020 ongeveer 67.000 frauduleuze transacties via phishing hebben plaatsgevonden, voor een totaal nettobedrag van ongeveer 34 miljoen euro”, zegt Isabelle Marchand, woordvoerder van Febelfin in het persbericht Phishing 2020: de cijfers.

Wat is phishing ?

Bij phishing geven slachtoffers hun persoonlijke bankcodes door aan fraudeurs. Meestal doen ze dit door te klikken op een link die leidt naar een frauduleuze website. Hierdoor kunnen hackers in naam van het slachtoffer transacties uitvoeren.

Aan deze 7 kenmerken herken je phishing mails en SMS-phishing

Banken blokkeren transacties

Meer dan 75%  van de frauduleuze overschrijvingen werd door de banken ongedaan gemaakt. Ook al waren deze perfect ondertekend. Dit doen de banken door ze tijdig te detecteren en te blokkeren. Ook vorderen ze buitgemaakte bedragen terug. 

Zonder dit ingrijpen van banken zou het buitgemaakte bedrag vele malen hoger zijn.

➡ Wapen je beter tegen online fraude. Lees Versterk nu je cybersecurity. VLAIO betaalt 45 procent van je traject.

Nog meer online fraude

Deze cijfers vermelden niet de vormen van online fraude waarbij de fraudeur niet hengelde naar persoonlijke codes van het slachtoffer. In deze gevallen werd het slachtoffer gemanipuleerd om zelf geld over te schrijven naar de rekening van de oplichter. Voorbeelden hiervan zijn hulpvraag-, factuur-  en CEO-fraude.

3 manieren om phishing te voorkomen

Opgelet! Deze 4 onderwerpregels van phishing-mails doen je klikken.

Maar gelukkig kan je phishing voorkomen. Febelfin raadt aan om deze 3 regels altijd te respecteren:

  1. Geef nooit je pincode of codes gegenereerd door je kaartlezer via de telefoon of naar aanleiding van een bericht via e-mail, sms of sociale media.
  2. Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) website van je bank brengen.
  3. Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone. Of typ zelf het adres van de gewenste bankwebsite in je browser. Let dus op met zoekmachines, want fraudeurs gebruiken deze om je naar valse websites te leiden.
TwitterLinkedIn