Deze 4 onderwerpregels van phishingmails doen je klikken

Tips

“Uw pakje is onderweg!”, luidt de onderwerpregel van een nieuwe mail. Klik je of niet? Ontdek in dit artikel de 4 meest aangeklikte onderwerpregels van phishingmails in tijden van corona.

3 ongelezen mails in je mailbox
3 ongelezen mails in je mailbox. Is het phishing? © Foto Webaroo, Unsplash

Heel wat phishingmails belanden in de mailboxen van werknemers. Dat weten ze bij Phished, een bedrijf dat gespecialiseerd is in phishing en social engineering. Phished helpt bedrijven door hun medewerkers te leren phishingaanvallen te herkennen.

👉 Duizenden Belgen laten zich vangen door phishingmails. Lees ALERT - Aan deze 7 kenmerken herken je phishing mails en SMS-phishing

De onderwerpregel kan bijvoorbeeld de cybercrimineel verraden. Maar met welke onderwerpregels probeert die ons te vangen?

Onderwerpregels die doen klikken

Dit zijn volgens Phished de onderwerpregels van phishingberichten waarop in tijden van corona het vaakst wordt geklikt:

  • IT: Hoe verbinden met hoofdkantoor.
  • Microsoft: X heeft een bestand met u gedeeld. 
  • Office 365: Your administrator has updated your account.  
  • Uw pakje is onderweg!
👉 Intratuin Lovendegem werd gehackt in 2017. “De hackers waren slimmer dan ik dacht”, zegt zaakvoerder Peter Van Hulle. Lees Intratuin beveiligt zich om een tweede hacking te voorkomen

    Financiële afdeling klikt het meest

    Tijdens de coronacrisis blijken sommige afdelingen van een bedrijf makkelijker in de phishingval te lopen dan gebruikelijk, zegt COO Arnout Van de Meulebroucke van Phished. 

    “Terwijl anders algemene kantoormedewerkers het vaakst ingaan op phishingberichten (22,9%), gevolgd door Sales (20,81%) en Finance (19,4%) ziet de top-3 van doorklikkende diensten er in coronatijden anders uit.”

    De top-3 van afdelingen die het vaakst op phishingmails klikken?

    1. Finance (29,43%)
    2. Sales (27,03%) 
    3. Management (24,59%)

    Bron: Persbericht Febelfin

    TwitterLinkedIn