Babyboom kiest plug-and-play AI-tools om klanten slimmer te bedienen

Use case
In samenwerking met

Babyboom digitaliseert in hoog tempo. De organisator van de grootste babybeurs in België en verdeler van geschenkpakketjes aan jonge mama’s en papa’s zet hiervoor eenvoudige én slimme software met kunstmatige intelligentie in.

""
Babyboom deelt deze geschenkpakketjes uit aan jonge ouders. © Foto Babyboom

"Elke Vlaamse kmo gebruikt tools waarin AI verweven zit. Alleen weten weinigen het." Dat zegt Edouard Gilain, CEO van Babyboom. Hij en zijn team zetten wel bewust slimme tools in. Heel gemakkelijk bovendien. Want de kmo gaat maximaal voor kant-en-klare software.

Eerst 2 jaar data verzamelen…

Edouard is voormalig manager bij Microsoft en koos voluit voor digitalisering toen hij het klassieke bedrijf Babyboom overnam in 2018. 

De eerste twee jaar lag de focus op het consolideren van alle data in één systeem. Vervolgens was het zaak om deze gegevens slim te ontginnen.

➡ Data is de sleutel tot veel slimme oplossingen. Lees Heb je ook just in time leveringsproblemen? AI schiet te hulp

"We willen op het juiste moment met de juiste informatie komen via het juiste kanaal. Dat is onze ambitie", zegt Edouard. "Wie 7 maanden zwanger is, zoekt andere informatie dan een koppel dat net een kindje kreeg. Het is onze uitdaging om ze telkens de juist informatie te geven, de juiste staaltjes, kortingen, enzovoort."

""
Met plug-and-play integreer je zo slimme tools in je kmo. Zonder grote investeringen. Zonder complexe programmatie.
Edouard Gilain, CEO van Babyboom

...dan slimme software inzetten

Babyboom richt zich op toekomstige en jonge ouders met baby’s tot drie jaar. 95 tot 97 procent van deze Belgische doelgroep zou in contact met het bedrijf komen. Zij ontvangen geschenkpakketjes, gaan naar de Babyboombeurs en lezen online content. 

Op deze activiteiten genereert Babyboom een omzet van 2,5 miljoen euro, met vijf tot tien procent groei per jaar. "Een omzetverdubbeling in de komende vijf jaar zou mooi zijn”, zegt Edouard. “Maar dat is minder ons doel. De mensen die hier werken willen vooral impact hebben. Deze moet dan maal vier."

De gekozen slimme software speelt een belangrijke rol in het vergroten van hun impact.

""
CEO Edouard Gilain overlegt met zijn team. © Foto Babyboom

3 valkuilen bij ontginnen van data

Data inzetten, is niet evident voor kmo's. Edouard ziet drie valkuilen.

  1. Onvoldoende data hebben. Kmo’s die geen data verzamelen, uniformiseren en centraliseren, zullen geen waardevolle bron hebben om te ontginnen.
  2. Het wordt snel heel complex. Om er iets mee te doen, heb je knowhow, de organisatie en het systeem nodig.
  3. Je mag je data niet zomaar verkopen. Je klant heeft vertrouwen dat je goed omgaat met hun data. Respecteer dit. En wees transparant over je activiteiten. GDPR bepaalt de mogelijkheden.

Kies de beste plug-and-play tools

Babyboom wil de juiste informatie op het juiste moment brengen via het juiste kanaal. 

"Hiervoor heb je een systeem nodig dat dit voor een half miljoen mensen automatisch doet. Ik kan niet elke ochtend zelf bepalen wie welke content voorgeschoteld krijgt. Hoe meer informatie we in het systeem ingeven, hoe meer segmentering mogelijk is en hoe beter we kunnen voorspellen wie welke informatie wenst."

""
Babyboom digitaliseert met slimme software. © Foto Babyboom

Een van de tools die Babyboom inzet, vertaalt natuurlijke taal in producten en content. Een tweede versnijdt foto’s zodat de belangrijkste elementen steeds in beeld blijven. Een derde segmenteert op basis van het gedrag van klanten.

Met subsidies van VLAIO

Babyboom ontving twee jaar geleden een kmo-groeisubsidie. "Hiermee konden we een externe consultant een analyse laten doen die mee onze nieuwe strategie vormgaf", zegt Edouard.

"Ook het advies, de inzichten en structuur van projectadviseur Rudi Stevens vond ik heel sterk. Ik had het dossier opgemaakt vanuit een ‘ik heb gelijk’ houding, zoals ondernemers wel vaker doen. Maar de sterke vragen van Rudi lieten me nadenken. Dit heeft tot een betere strategie en traject geleid."

Wil je jouw idee aftoetsen? Je plannen bespreken met één van onze adviseurs?

Vraag VLAIO ook om een groeisubsidie

"Ik vond niet dat ik zelf AI-oplossingen moest laten programmeren", zegt Edouard. "Er zijn zoveel goede tools op de markt. Met plug-and-play kan je ze zo in je kmo integreren. Zonder grote investeringen. Zonder complexe programmatie."

"De beste tools die je als kmo kan kiezen, zijn de tools die op zichzelf leren en beter worden. Daar zit dus steeds kunstmatige intelligentie bij ingebouwd. Daarom ben ik er zeker van dat elke Vlaamse kmo vandaag al AI gebruikt."

TwitterLinkedIn

Hoe ondersteunt het Vlaams Beleidsplan AI jouw onderneming?

Vlaanderen investeert via het Beleidsplan Artificiële Intelligentie fors in onderzoek, praktische toepassingen en omkadering op het vlak van opleiding, bewustmaking en ethische vragen. Hoe ondersteunt het plan jouw onderneming?