AI-Telraam van Rear Window levert studiebureaus realtime verkeersdata

Verhaal

Verkeerstellingen leveren uiterst nuttige data op voor studiebureaus en gemeenten die openbare ruimten heraanleggen. Maar het aankopen van deze data is duur en complex. Het Leuvense Rear Window levert met Telraam de nieuwste én eenvoudigste manier om auto’s, fietsen, vrachtwagens, bussen… te tellen.

Een telraam was ooit een verzameling gekleurde bolletjes op een rekje van houten stokjes. Vandaag is Telraam een hyperintelligente telsensor die het verkeer monitort. Opmerkelijk is dat het toestel via geëngageerde burgers over de hele wereld verspreid geraakt.

""
Hoeveel voetgangers, auto's, fietsers, bussen... passeren er door jouw straat? Telraam telt het. © Foto Animesh Bhargava, Unsplash

"Sinds ik het Telraam heb hangen, weet ik exact hoeveel voertuigen en fietsers hier in de straat passeren", zegt Wouter Van den Eynde, geëngageerd burger én zelfstandig adviseur voor gemeentelijke diensten op vlak van infrastructuur, publieke ruimte en ruimtelijke planning.

"Vanuit mijn ontwerp- en adviesactiviteiten verwerk ik mobiliteits- en verkeersgegevens. Vandaar dat ik aan Telraam en het gemeentebestuur van Kalmthout heb toegezegd om op ons kantoor een telraam te plaatsen. Zo informeer ik het gemeentebestuur over het verkeer in mijn straat. Deze kan dan met de meest accurate gegevens onze straten monitoren en eventueel actie ondernemen om de verkeersveiligheid te verhogen."

"Het tellen verloopt nu indrukwekkend efficiënter dan vroeger. Ik herinner me nog hoe we tien jaar geleden met pen en papier het aantal verkeersbewegingen van voertuigen en fietsersauto’s aan een kruispunt turfden. Vervolgens bekeken we vanuit die manueel verzamelde gegevens hoe we de verkeerssituatie konden optimaliseren."

Burgers verzamelen verkeersgegevens

Telraam werd mee ontwikkeld door Kris Vanherle, vandaag CEO van Rear Window, het bedrijf boven het product Telraam:

"Ik werk al 15 jaar als transportbeleidsadviseur in een spin-off van KU Leuven", zegt Kris. "We zijn een heel intensieve gebruiker van verkeersdata. Maar we waren het ook beu dat we ons blauw moesten betalen aan deze data. In die periode kwam burgerparticipatie sterk op. Wat als we nu eens een toestel maakten dat burgers in staat stelt om het verkeer te tellen?"

""
Als burger tel je nu zelf het verkeer... en deel je deze data met je stad of gemeente. © Foto Rear Window

Wouter is een van die burgers. Aan zijn venster hangt een klein bakje met grootse technologie. In totaal zijn er 1900 Telramen in Europa aan het werk, onder meer in de vijfhoek in Brussel, in Genk, Ranst, Aalst, Turnhout en de provincie Utrecht.

Actiegroepen zijn een interessante afnemer van de Vlaamse technologie. "We ontvangen aanvragen van actiegroepen over de hele wereld. Met een nauwkeurige telling willen ze hun lokale overheid aansporen om iets aan de verkeerssituatie in hun wijk of straat te doen. Wanneer deze lokale overheid op de uitnodiging ingaat, kopen ze dertig tot vijftig telramen, inclusief digitaal dashboard om alle gegevens op te volgen."

""
VLAIO steunde ons ook bij het ontwikkelen van onze nieuwste versie. Nu zijn we klaar voor buitenlandse projecten.
Kris Vanherle, CEO van Rear Window

Tot drie keer goedkoper dan telslangen

Telraam telt eenvoudiger en twee tot drie keer goedkoper dan de gekende telslangen die op wegen en fietspaden worden aangebracht. Slimmer bovendien… omdat AI meewerkt onder de motorkap.

"Dankzij VLAIO konden we ons prototype ontwikkelen en de beeldverwerkende AI er meteen aan toevoegen", zegt Kris. "We keken in de markt wie deze technologie voor ons kon ontwikkelen. Dat bleken Bagaar, nu Verhaert Digital, voor de hardware. Kapernikov voor de AI on edge. We kozen voor low cost-oplossingen zoals oudere hardware, chips en camera. En gingen voor minimaal energieverbruik van slechts 1 Watt."

Met hulp van VLAIO

"Rear Window heeft met Telraam al verschillende succesvolle projecten achter de rug bij VLAIO", zegt Steven Puttemans, bedrijfsadviseur bij VLAIO. "Ik vind het knap hoe ze innovatie brengen in een sector die gebruikmaakt van oude klassieke technologieën, als een meetlus, en zo meewerken aan het verbeteren van de openbare ruimten.”

Vooral Iris Detavernier (FINMIX programma) en Elke De Rijck (advies en begeleiding bij VLAIO) werkten intensief mee aan de innovatieve projecten van deze onderneming.

"Ik als ondernemer apprecieer het dat de VLAIO-procedure niet zwaar is en de slaagkansen hoog zijn bij een goed dossier", zegt Kris. "Bovendien geven de bedrijfsadviseurs kritisch advies. Zo krijg ik inspiratie en de kans om mijn dossier te verbeteren. Bij geen andere subsidieorganisaties ervaar ik deze individuele begeleiding."

Leg hier je eigen AI-project voor aan VLAIO

Tweede generatie kan wereld veroveren

De samenwerking leidde begin 2023 tot de tweede generatie Telraam. Elke particulier met een raam op de eerste verdieping dat goed zicht op de straat heeft, kan het slimme toestel thuis hangen. 

Het enige wat de burger hiervoor moet doen, is het toestel bestellen, aan het raam op de eerste verdieping hangen en aan wifi koppelen. De verwerking van de gegevens gebeurt op het toestel zelf, waardoor slechts een minieme hoeveelheid data wordt doorgestuurd naar het platform van Rear Window.

""
Het team dat Telraam ontwikkelt. © Foto Rear Window

Deze tweede generatie is klaar om de wereld te veroveren. "We hebben tot nu toe alle vragen uit het buitenland tegengehouden. Maar nu onze nieuwste versie veel eenvoudiger is om te installeren, kunnen we alle kranen opendraaien. De eerste 2000 stuks zijn klaar om uit te leveren aan particulieren of in bulk met bijhorend dashboard aan overheden.

Het doel van het Rear Window-team van acht man is om jaarlijks 5.000 tot 10.000 nieuwe Telraam-sensoren toe te voegen en zo het park van actieve sensoren snel te laten groeien. Hoofdzakelijk in Europa.

Om verder op te schalen, start Rear Window een kapitaalronde. "We zoeken 1 miljoen euro of meer om het toestel verder te verbeteren", zegt Kris. "Tegelijkertijd beginnen we lokale partijen te zoeken die voor ons de verkoop doen in het buitenland. 'Koop het platform en doe je eigen telraam project.' Dat wordt ons model om te schalen."

TwitterLinkedIn

Hoe ondersteunt het Vlaams Beleidsplan AI jouw onderneming?

Vlaanderen investeert via het Beleidsplan Artificiële Intelligentie fors in onderzoek, praktische toepassingen en omkadering op het vlak van opleiding, bewustmaking en ethische vragen. Hoe ondersteunt het plan jouw onderneming?