Vlaams retailspecialist met AI neemt Franse sectorgenoot over

Actua

De Gentse retaildata scale-up RetailSonar neemt het geomarketingbedrijf Geocible uit Frankrijk over. Hiermee wil de specialist in AI en big data de Franse markt ten volle bespelen.

""
Waar open je best je volgende winkel? De AI van RetailSonar vertelt het je. © Foto Christiann Koepke, Unsplash Foto

RetailSonar is een krak in het voorspellen van de beste ligging voor een bepaalde winkel. Dit doet het door openbare data en informatie van winkels te combineren.

Om de massa data nauwkeurig te analyseren zet het technologiebedrijf kunstmatige intelligentie in.

👉 Data is vandaag de heilige graal voor kleine en grote ondernemingen. Lees Hoe data verzamelen en verwerken in 4 stappen

Vlaamse AI-oplossing in 14 landen

De overname ondersteunt de Europese expansieplannen van RetailSonar. Het Gentse bedrijf levert al diensten aan meer dan 200 internationale klanten.

"Onze oplossingen zijn beschikbaar in 14 Europese landen", zegt CEO Dieter Debels aan De Tijd. "Daar komen jaarlijks data uit nieuwe landen bij. We zijn afgetekend marktleider in de Benelux."

"Frankrijk zien we als een van onze belangrijkste groeimarkten."

Nieuw kapitaalronde

Hun Franse sectorgenoot Geocible telt een tiental werknemers, waardoor RetailSonar uitkomt op 45 werknemers.

RetailSonar plant over enkele maanden een nieuwe kapitaalronde. 

Met het opgehaalde geld wil het andere Europese markten veroveren. Onder meer Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië liggen in het vizier.

TwitterLinkedIn