Artificiële intelligentie staat aan het roer van dit containerschip

Actua

Een containerschip zonder kapitein aan boord? Dit is mogelijk op het schip dat voortaan dagelijks vaart tussen de haven van Zeebrugge en de haven van Antwerpen. Artificiële intelligentie maakt slimme navigatie mogelijk. De kapitein-op-afstand moet enkel ingrijpen bij zeer complexe obstakels.

Het geautomatiseerde schip Deseo vervoert containers tussen Zeebrugge en Antwerpen. Kapiteins en ingenieurs ondersteunen het schip van aan de wal vanuit het Seafar controlecentrum. 

Seafar stelt zich als doel om te evolueren naar navigatie met een beperkte bemanning. Op dit moment vaart het 110 meter lange schip nog met een voltallige bemanning van vijf omwille van de veiligheid. 

Op termijn kan de bemanning afgebouwd worden naar vier en uiteindelijk naar drie. Dit is het minimum.

""
Vanuit dit controlecentrum wordt het containerschip Deseo aangestuurd. © Foto Seafar

AI bestuurt het schip

De vermindering van bemanning is onder meer mogelijk dankzij artificiële intelligentie .

Seafar ontwikkelde de technologie om schepen te automatiseren en vanuit een gecentraliseerd controlecentrum aan te sturen. De operatoren in het controlecentrum hebben een reeks van hoogtechnologische systemen op basis van artificiële intelligentie , sensorfusie en objectdetectie ter beschikking om een veilige navigatie te garanderen.

De communicatie verloopt via 4G en 5G. Het resultaat is een graad van veiligheid minstens evenwaardig aan conventionele vaart.

""
De computer stuurt het schip, maar de operatoren hebben de mogelijkheid om in te grijpen.
Louis-Robert Cool, CEO van Seafar

Opstap naar autonoom schip

Varen met een gereduceerde bemanning, gecombineerd met ondersteuning van een Shore Control Center is de eerste stap naar autonome vaart.

"De computer stuurt het schip, maar de operatoren hebben de mogelijkheid om in te grijpen", zegt Louis-Robert Cool, CEO van Seafar.

“Seafar is een Europese pionier in de ontwikkeling en operationele integratie van state-of-the-art technologieën voor semi-autonome vaart”, legt Louis-Robert uit. “Als innovatieve speler in de binnen- en scheepvaartsector wil Seafar een accelerator zijn naar efficiënt en duurzaam varen.”

Met hulp van VLAIO

Seafar kon voor de ontwikkeling van onderneming en technologie rekenen op steun van VLAIO. “Deze steun hielp ons om onze ontwikkeling om te zetten in een pilootproject”, zegt Louis-Robert Cool, CEO van Seafar. "Vandaag worden we verder geholpen door de Blauwe Cluster."

Vraag ook steun voor je ontwikkelingsproject

Meest complexe traject

In België varen momenteel een zevental semi-autonome schepen van Seafar. 

"Deseo is met 110 meter ons allergrootste schip”, zegt Louis-Rober. “Het vaart bovendien op het meest complexe traject: de Schelde en de Belgische kust."

TwitterLinkedIn