Zelfvarende AI-boot vist 45 ton plastic en zwerfvuil uit de Schelde

Actua

De slimme plastiekvanger van DEME viste al 45 ton zwerfvuil uit de Schelde. Het bedrijf installeerde vorig jaar een testopstelling samen met Universiteit Antwerpen. AI speelt de hoofdrol.

Ontwerp van slimme plastiekvanger op de Schelde

Om het toenemende probleem van vervuiling van rivieren aan te pakken slaat de Vlaamse Waterweg de handen in mekaar met de bedrijfswereld om het concept van afvalvangers te testen op de Schelde. 

Na een oproep van de Vlaamse Waterweg bij bedrijven om een innovatief voorstel in te dienen, heeft DEME een project voorgesteld om afval op te vangen ter hoogte van de Scheldebruggen Temse-Bornem. Het bedrijf installeerde in juni 2020 de testopstelling. Ze bestaat uit een vaste installatie die passief drijvend en zwevend afval uit het water opvangt en een autonoom varende boot die actief grotere stukken afval verzamelt.

De huidige testfase gebeurt in samenwerking met de Universiteit Antwerpen en het Instituut voor Natuur- en Bosbeheer.

Artificiële intelligentie detecteert afval

De mobiele installatie bestaat uit een slim detectiesysteem, een werkboot die autonoom kan varen en een oplaadpunt.

Slimme camera’s met AI detecteren drijvend afval. Een autonoom varende werkboot onderschept het afval en duwt het naar een collectieponton.

Met behulp van artificiële intelligentie wordt drijvend afval gedetecteerd door slimme camera’s, die geïnstalleerd worden op de oude Temsebrug. 
Een autonoom varende werkboot, de Marine Litter Hunter, onderschept afval en duwt het naar een collectieponton.

In het collectieponton wordt het afval verzameld, waarbij een kraan uitgerust met een grijper het afval overlaadt in een container.

Virtual reality-kraan

De vaste kraan wordt vanop afstand bediend door een operator met behulp van virtual reality- en 3D vision-technologie. Wanneer de container vol is, brengt de werkboot deze autonoom naar het docking station, waar deze gelost wordt door middel van een overslagkraan op de kaai.

De Marine Litter Hunter vaart volledig CO2-neutraal, waarbij het vaartuig autonoom aanmeert bij het docking station om op te laden.

Lees het volledige nieuwsbericht op de website van DEME 

Al 45 ton drijvend vuil

In ruim acht maanden tijd heeft de AI-opstelling 45 ton drijvend vuil uit het water gehaald. "We zijn verbaasd over de diversiteit aan afval dat we opvissen", zegt Magali Bruggeman, projectverantwoordelijke bij Deme aan Gazet van Antwerpen.

"We hebben ook al zeilen, mondmaskers, bidons met afvalolie, een verfpot, boomstammen van 500 kg en heel wat wattenstaafjes naar de kant gehaald."

TwitterLinkedIn