Amai! beloont sterke AI-projectvoorstellen met 75.000 euro

Projectoproep

Op 28 juni wordt de tweede amai!-projectoproep gelanceerd. Het Kenniscentrum Data & Maatschappij, Citizen Science Vlaanderen en AI Vlaanderen gaan hierin op zoek gaan naar AI-projecten die onze maatschappij vooruithelpen. Een tiental consortia kan tot 75.000 euro financiering ontvangen om een van de amai!-ideeën waar te maken. 

Weerman Frank Deboosere maakt al gebruik van AI bij het voorspellen van het weer. Maar hij heeft ook nog een andere vraag waar AI bij zou kunnen helpen! In deze clip kom je meer te weten over zijn idee.

Zo kan ook jij een vraag en idee indienen in de tweede amai!-oproep die op 28 juni 2022 gelanceerd wordt. Alle ideeën op het amai!-platform kunnen dit jaar de basis zijn voor een projectaanvraag.

7 tips voor een sterk projectvoorstel

Hoe je je idee indient? Waaraan het moet voldoen?
Vanuit de projectvoorstellen van vorig jaar komt de expertenjury tot volgende aanbevelingen:

Tip 1. Benadruk de meerwaarde van AI

Vertel niet alleen wat jouw AI-systeem gaat doen, maar ook waarom je artificiële intelligentie nodig hebt. Wat is de meerwaarde van AI in jouw project? Waarom kies je überhaupt voor een AI-oplossing om dit maatschappelijke probleem op te lossen? 

Tip 2. Benadruk de innovatie van je oplossing

Met amai! willen we niet het warm water opnieuw uitvinden. Wat is er vernieuwend aan jouw oplossing ten aanzien van bestaande praktijken? Maak duidelijk wat de innovatie precies inhoudt. Maakt jouw projectvoorstel deel uit van een lopend project? Super! Met een specifieke expertise kan je een sterke vernieuwing injecteren in een bestaand project. Benadruk dan ook waar juist de innovatie zit.

Maak je projectidee krachtiger. Deel het in een vroeg stadium
Maak duidelijk wat er vernieuwend aan jouw oplossing ten aanzien van bestaande praktijken. © Foto Frank Vessia, Unsplash

Tip 3. Structureer je projectplanning 

Onze expertenjury beoordeelt je projectplanning onder meer op haalbaarheid. Help hen daarbij, door een gedetailleerde planning uit te tekenen met werkpakketten en mijlpalen. Zo zie je ook zelf meteen hoe jouw idee vorm krijgt binnen de looptijd van het project en wat je daarvoor nodig hebt. 

Tip 4. Verduidelijk hoe je burgers gaat rekruteren en motiveren

Een citizenscience-aanpak is geen ‘walk in the park’. Een vaak onderschatte uitdaging is burgers verleiden tot deelname en ze daarna gemotiveerd houden. Gaan je burgers complexe activiteiten uitvoeren? Geen probleem, maar vertel dan ook hoe je hen gaat opleiden. Dit alles leg je vast in een communicatieplan. Heb je hierbij hulp nodig? In de Scivil-communicatiegids vind je de nodige handvaten.

Tip 5. Draag zorg voor je dataplan 

Naast een communicatieplan is ook een dataplan belangrijk. Welke data verzamel je, hoe waarborg je de data-kwaliteit en hoe ga je om met ethische aspecten? Neem zeker een kijkje in het datacharter voor citizen science van Scivil. 

Tip 6. Motiveer je kosten 

Ja, een innovatie mag wat kosten. Maar onze jury weet ook graag waarom. Lijst dus niet alleen de kosten op, maar motiveer ze ook. Is er eigen inbreng van jou of één van de partners? Schitterend! Verduidelijk dan wie welke kost voor zijn rekening neemt, zowel bij mankracht als materiaal. 

Tip 7. Vermeld een vervolgtraject

Amai!-projecten hebben een looptijd van één jaar. Vertel wat er daarna gebeurt. Hoe zal jouw oplossing ná het project verder leven? Gaat jouw projectvoorstel een prototype ontwikkelen? Prima! Vertel ook dan zeker iets over de schaalbaarheid en verdere valorisatie.

TwitterLinkedIn