Leuvense Sweepatic berekent en beveiligt je digitale voetafdruk

Verhaal
In samenwerking met

De digitale voetafdruk van bedrijven groeit. Ze werken met virtuele servers, digitale bedrijfsprocessen, computergestuurde productiemachines en webapplicaties. Maar de meeste ondernemingen kennen hun digitale voetafdruk onvoldoende, waardoor ze zich onmogelijk kunnen beveiligen. Sweepatic verandert dit, wat hen erkenning oplevert vanuit Silicon Valley.

Het Sweepatic-team op kantoor in Leuven
Het Sweepatic-team op kantoor in Leuven © Foto Marco Mertens

"De digitale voetafdruk van een onderneming is als een wolkenkrabber met ontzettend veel verdiepingen, kamers, ramen en deuren", vergelijkt Stijn Vande Casteele, CEO van Sweepatic.

"En omdat deze wolkenkrabber steeds groeit, ontbreekt een actueel totaaloverzicht. Vraag maar eens aan een IT-verantwoordelijke hoeveel ramen en deuren zijn of haar digitaal bedrijf heeft. Vraag hem of haar naar de verdiepingen van de wolkenkrabber, de inrichting of de in- en uitgangen."

Digitale voetafdruk bedrijven verdubbelt

Ook verdubbelt de digitale voetafdruk van een bedrijf gemiddeld om de negen maanden.

Deze ongebreidelde groei is een droom voor cybercriminelen. Zij tasten de digitale oppervlaktes van bedrijven af op zoek naar een raam dat openstaat of een slot dat ontbreekt. Eens ze de zwakste schakel vinden, breken ze in.

Stijn Vande Casteele, stichter en CEO bij Sweepatic
Vroeger miste ik accurate informatie over bijvoorbeeld alle websites die de verschillende afdelingen in ons bedrijf gebruikten.
Stijn Vande Casteele, stichter en CEO bij Sweepatic

Als cybersecurity professional kampte Stijn zelf 19 jaar met een gebrek aan overzicht.

"Ik miste accurate informatie over bijvoorbeeld alle websites die de verschillende afdelingen gebruiken. Ook mijn collega-IT-professionals zochten maar vonden geen goede oplossingen."

Slimme oplossing brengt overzicht

Daarop begon Stijn zelf aan een oplossing te werken, samen met Martin Carnogursky die hij in 2016 op een congres in Tallinn ontmoette. "We zaten naast elkaar tijdens een workshop", vertelt Stijn.

"Toen ik mijn idee vertelde, haakte hij in. We spraken er de hele week over. Vervolgens begonnen we het uit te werken."

Het duo bedacht een geautomatiseerd platform dat de volledige digitale buitenkant van een bedrijf in kaart brengt, dat het monitort en een beter management ervan mogelijk maakt.

Begin 2017 begonnen ze een eerste versie te ontwikkelen onder de vleugels van Start it @KBC en tekenden ze de bank als eerste klant.

Met steun van VLAIO

Om hun technische innovatie verder te ontwikkelen, deden Stijn en Martin een beroep op VLAIO. Het innovatieproject van hun start-up werd gedurende 18 maanden ondersteund via een subsidie voor een ontwikkelingsproject.

“Hierdoor konden we langer aan onze software werken. Bovendien werden we omringd door specialisten.”

Vraag je subsidie aan

AI voegt intelligentie toe

Hun product is een attack surface management-oplossing. Deze geeft onder meer aan welke toepassingen en sites onnodig of onveilig zijn, waarop de IT-verantwoordelijke ze kan schrappen of harden . Dan spreekt men van attack surface reduction.

"De ingewerkte AI zorgt ervoor dat cyberveiligheidsverantwoordelijken automatisch nieuwe inzichten krijgen over de oppervlakte die bloot ligt voor buitenstaanders", legt Stijn uit.

Stijn Vande Casteele, CEO van Sweepatic
Onze AI-oplossing vertelt cyberveiligheidsverantwoordelijken automatisch wat mogelijks kan aangevallen worden.
Stijn Vande Casteele, CEO van Sweepatic

“Deze intelligente laag licht hen in over afwijkingen ten opzichte van het normale. Vervolgens worden de inzichten ook gerangschikt volgens prioriteit. Hierdoor kennen ze de digitale pijnpunten waaraan ze moeten werken zodat de lat voor cybercriminelen veel hoger komt te liggen.”

Het resultaat is een lichtere digitale structuur die goedkoper uitvalt en gemakkelijker te beveiligen is.

“One of the smartest Companies 2020”

Sweepatic is de first mover in Europa, en ook wereldwijd onderscheidt de technologie zich van andere oplossingen. Het leidde tot internationale erkenning én een eerste investeerder.

In 2018 werd Sweepatic als eerste Benelux startup geselecteerd voor een acceleratieprogramma in Londen. In juli 2019 investeerde het Duitse eCapital één miljoen euro in het bedrijf. In augustus 2020 riep The Silicon Review de Vlamingen uit tot “one of the 50 Smartest Companies of 2020”.

Forse groei tot 20 mensen

Het meerjarenplan dat Sweepatic en eCapital afgesloten, leidt tot een forse groei het komende jaar. Vandaag werken al 13 mensen in Leuven, vooral software engineers. Eind 2021 wil het meer dan 20 mensen tewerkstellen, waarvan een deel in R&D, customer success, marketing en sales. Met nieuw kapitaal kan het partnernetwerk verder ontwikkeld en uitgebreid worden.

Sweepatic-CEO en oprichter Stijn Vande Casteele
Sweepatic-CEO Stijn Vande Casteele © Foto Marco Mertens

Vlaamse technologie verovert de wereld

De relatief jonge organisatie levert een platform dat grote organisaties zoals KBC groep, Lineas, PSA Antwerp en anderen gebruiken. Ook de grootste Griekse bank Piraeus Bank is klant.

“Bijzonder is dat we hen nooit ontmoet hebben”, zegt Stijn. “Dit duidt op het belang van het digitale verkoopkanaal voor onze wereldwijde groei. Tegelijkertijd sluiten we partnerships overal ter wereld af.”

Zo plant Sweepatic ook voet aan grond te zetten in de VS. Binnen dit en drie jaar heeft het bedrijf er zijn eigen kantoor.

Drie adviezen van Stijn

Met deze drie adviezen van Stijn Vande Casteele krikken ook kleinere ondernemingen en ondernemers hun cyberveiligheid op.

Advies 1. Breng alles in kaart en controleer regelmatig

Advies 2. Omarm automatisatie

Advies 3. Verwijder IT die niet meer nodig is

Lees verder: Krik in drie stappen de cyberveiligheid van je onderneming op

Hoe ondersteunt het Vlaams Beleidsplan CS jouw onderneming?

Vlaanderen investeert via het Beleidsplan Cybersecurity fors in onderzoek, praktische toepassingen en omkadering op het vlak van opleiding, bewustmaking en ethische vragen. Hoe ondersteunt het plan jouw bedrijf?