Krik in drie stappen de cyberveiligheid van je onderneming op

Tips

Ondernemingen en ondernemers hebben een complexe en snel veranderende digitale voetafdruk. Drie adviezen om je online tools, websites en apparatuur veiliger te beheren.

Ontwerpen van een nieuwe website... en dus de vergroting van je digitale voetafdruk
Met elke nieuwe website vergroot de digitale voetafdruk van je bedrijf © Foto Halacious, Unsplash

Met deze drie adviezen van Stijn Vande Casteele, CEO van Sweepatic, krikt elke onderneming en ondernemer zijn of haar cyberveiligheid op.

Stap 1. Breng alles in kaart en controleer regelmatig

Elke onderneming moet haar digitale infrastructuur in kaart brengen en houden. Niet ad hoc, maar op een frequente basis.

Weet welke virtuele systemen je inzet en hoe deze misschien fout zijn ingericht, welke websites en applicaties je allemaal online hebt, gevoelige digitale documenten die in de cloud bewaard worden, enzovoort.

Stap 2. Omarm automatisatie

De technologie is er om op grote schaal taken over te nemen van specialisten. Laat repetitieve taken en complexe bewerkingen op data over aan speciaal gebouwde oplossingen. Die zorgen ervoor dat jouw specialisten zich op andere taken kunnen concentreren.

Stap 3. Verwijder IT die niet meer nodig is

De wildgroei aan digitalisatie moet goed opgevolgd en bewaakt worden. Laat niet zitten wat niet meer nodig is.

Doe regelmatig en systematisch een digitale opkuis. Wat er niet meer is, kan niet gehackt worden.

Leuvense scale-up Sweepatic “one of the 50 Smartest Companies of 2020”

Het Vlaamse Sweepatic ontwikkelde een platform dat de digitale voetafdruk van een onderneming automatisch monitort. Hun AI geeft vervolgens inzichten die leiden naar een betere beveiliging van de digitale buitenkant van organisaties.

In augustus 2020 riep The Silicon Review de Vlamingen uit tot “one of the 50 Smartest Companies of 2020”.

Lees het volledige verhaal

TwitterLinkedIn