Hoe meer cybersecuritytools, hoe slechter je beveiligd bent

Tips

Bedrijven passen gemiddeld 45 verschillende cybersecuritytools toe in hun netwerken, zegt een IBM-onderzoek. Maar opvallend! Hierdoor zijn de organisaties niet beter beveiligd.

Veel slotjes hangen aan een hekwerk
Meer sloten bieden geen betere beveiliging © Greg Rosenke, Unsplash

Grote bedrijven doen steeds meer om cybersecurityaanvallen af te weren. Maar wanneer een bedrijf in te veel verschillende tools investeert, zijn ze juist slechter in het detecteren en afweren van cyberaanvallen. Dat schrijft Techzine naar aanleiding van een wereldwijde survey van IBM.

Steeds meer investeringen in cybersecurity

De IBM Study: Security Response Planning on the Rise, But Containing Attacks Remains an Issue bevat antwoorden van meer dan 3.400 veiligheids- en IT-medewerkers verspreid over de hele wereld. 

Hieruit blijkt dat de investeringen en planning voor cybersecurity aan het groeien zijn. Maar de effectiviteit van de bescherming groeit niet mee. Dit valt te verklaren door de toenemende complexiteit van verschillende toolsets die samen worden gebruikt.

Tip: kies voor minder oplossingen

Bedrijven die meer dan 50 tools gebruiken, zijn gemiddeld acht procent slechter in het detecteren van aanvallen. Tegelijkertijd is hun vermogen om zich te beschermen tegen cyberaanvallen zeven procent lager dan andere bedrijven die minder toolsets gebruiken. 

Bedrijven die meer dan 50 tools gebruiken, zijn gemiddeld acht procent slechter in het detecteren van aanvallen.
IBM-studie

Maak een Incident Response Plan

Organisaties die investeren in een formeel plan zetten betere cijfers neer. Zij zijn beter in staat om te reageren op online aanvallen. De beste methode hiervoor is een Cyber Security Incident Response Plans (CSIRP).

Van de bedrijven die een uitgewerkt plan hebben, heeft slecht 39 procent geleden onder een aanval tijdens de afgelopen twee jaar. 62 procent van de organisaties zonder een plan, leed wel een gevoeldige schade na een cyberattack.

Klik hier door naar de volledige IBM-studie

TwitterLinkedIn