Saroléa en ML6 racen zuiniger op artificieel intelligente motoren

Use case

De motoren van Saroléa zijn niet alleen Belgisch, snel en elektrisch. Ze worden ook steeds intelligenter. AI-software van het Gentse ML6 maakt ze tot de slimste motors op de weg.

Saroléa en ML6, gespecialiseerd in machine learning en artificiële intelligentie , zorgen voor een primeur in de motorwereld. Het nieuwste elektrische model van het Belgische vintage motormerk Saroléa, de MANX7, wordt uitgerust met het AI-platform Waizu van het Gentse ML6

De meest directe voordelen van het inbouwen van artificiële intelligentie? Wie met die motor rijdt, geniet een grotere autonomie en langere levensduur. De elektrische batterij gaat aanzienlijk langer mee, wat zorgt voor 17 procent meer autonomie. 

Naar 100 km/uur in minder dan 3 sec.

“Tot op vandaag is AI mogelijk door eerst alle data van het systeem via het internet te versturen naar de cloud ”, vertelt Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6. “Vervolgens leren de modellen op basis van deze data. De getrainde modellen worden teruggestuurd naar de machine.” 

Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6 met Vlnr: Torsten Robbens (Sarolea), Nicolas Deruytter (ML6), Bjorn Robbens (Sarolea)
Onze modellen leren voortdurend door data die naar de cloud wordt verzonden. De getrainde modellen worden teruggestuurd naar de motoren.
Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6

ML6 gebruikt hiervoor Google’s Edge TPU, een technologie waarmee AI-modellen lokaal kunnen draaien, los van de cloud .

“De AI-getrainde modellen kunnen direct ingrijpen op een veel efficiëntere manier”, zegt Deruytter. “Daarnaast is het mogelijk om per individueel systeem bij te leren.”

Dean Harrison test Sarolea motor uit op circuit Le Mans
Dean Harrison test Sarolea motor uit op circuit Le Mans

Sarolea Manx7 gooit hoge ogen op de 24 uur van Le Mans. Van 0 tot 100 km per uur in slechts 2,8 seconden, met een topspeed van 240 km per uur. 100% elektrisch en inclusief AI.

100% elektrisch, incl. AI!

“De voorbije vier jaar hebben we miljoenen lijnen aan data verzameld en op basis hiervan een basisconfiguratie uitgewerkt”, vertelt Bjorn Robbens, CEO van Saroléa. Hij runt samen met zijn broer Torsten Robbens het familiebedrijf, gebouwd op een vroeger motor- en fietsenmerk uit Luik.

“Dit zullen nu snel miljarden lijnen data worden. Door de continue datafeed wordt het model ook constant verder geoptimaliseerd. Bovendien zijn via de IoT-chip alle motorfietsen met elkaar geconnecteerd waardoor ze als het ware van elkaar leren."

"Hoe meer motorfietsen en hoe meer data, hoe sterker de optimalisatie. Aan de hand van reinforcement learning weet iedere motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie. Dit leidt tot betere prestaties en een verhoogde autonomie.”

Zaakvoerders Sarolea en CEO ML6
Vlnr: Torsten Robbens (Sarolea), Nicolas Deruytter (ML6), Bjorn Robbens (Sarolea)

Superslim én supersnel de racebaan op

Er zijn talloos veel parameters in het voertuig die in kaart kunnen worden gebracht en geoptimaliseerd, iets wat onmogelijk manueel kan gebeuren. Bovendien variëren deze data naargelang de situatie en locatie.

Hoe wordt het vermogen aangestuurd, welke temperaturen ontwikkelen zich in het voertuig? Hoe wordt de batterij beheerd?

De chip capteert, interpreteert en de software bepaalt vervolgens wat de beste instellingen zijn. Zo willen Saroléa en ML6 volop inzetten op verhoogde autonomie, predictief onderhoud en verbeterde batterijprestaties.

Bjorn Robbens, CEO van Saroléa poseert met Vlnr: Torsten Robbens (Sarolea), Nicolas Deruytter (ML6), Bjorn Robbens (Sarolea)
Dankzij reinforcement learning weet elke motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie. Dit leidt tot betere prestaties en een verhoogde autonomie.
Bjorn Robbens, CEO van Saroléa

“Enerzijds kunnen we zo de efficiëntie van het voertuig verhogen, wat rechtstreeks resulteert in een grotere autonomie”, vertelt Bjorn Robbens. “Anderzijds verlengen we ook de levensduur van de batterij. De manier waarop deze wordt belast, bepaalt mee de levensduur van de batterij."

"Als we kunnen groeien naar een model waarin de batterij in ideale omstandigheden opgeladen en belast wordt, kunnen we de autonomie met 20 tot 40 procent verhogen en zal de batterij jarenlang meegaan.”

Met steun van VLAIO

VLAIO vervulde een ondersteunende rol in de samenwerking tussen ML6 & Saroléa. Het Agentschap Innoveren & Ondernemen was een belangrijke partner bij het Radiance-project, wat de aanzet was voor uitwerken en testen van het Waizu-platform in de context van timeseries analysis met behulp van context.

"Vlaio is voor ons een steun en enabler om innovatieve zaken uit te testen", zegt Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6, daarover.

Ook op zoek naar steun voor een innovatieve ontwikkeling?

Vraag innovatiesteun

Ook voor bussen, vrachtwagens, fietsen…

Het potentieel van deze technologische toepassing is enorm. Het reikt verder dan de motorwereld. Saroléa plant dan ook om deze technologie in de nabije toekomst te vermarkten. Het predictieve controleplatform Waizu kan verkocht worden aan de volledige automotive wereld.

“Bussen, vrachtwagens, fietsen, zelfrijdende voertuigen… We zien dit heel breed en willen de technologie en kennis die we hebben opgebouwd met ML6 bundelen en als kant-en-klaaroplossing aanbieden aan OEM-spelers”, zegt een ambitieuze Bjorn Robbens.

Contacteer VLAIO met jouw innovatievraag

VLAIO ondersteunt ML6 bij het uittesten van innovaties. Hun Radiance-project was bijvoorbeeld  een belangrijke aanzet voor uitwerken en testen van het Waizu-platform, dat ook de motoren van Saroléa intelligenter maakt. Maak nu jouw gratis afspraak voor advies op maat.