Hoe de rendabiliteit van nieuwsbrieven verbeteren? Artificiële intelligentie levert kmo Outspot tot +24% op

Use case

Ligt de opbrengst van je nieuwsbrieven ook zo laag? Heb je tevergeefs alles geprobeerd om deze op te krikken? Dan zou je eens een AI-model kunnen proberen. Outspot.be haalt maar liefst tot 24 procent meer rendabiliteit sinds het kunstmatige intelligentie inschakelt om de conversie van zijn nieuwsbrief te verhogen.

""
CEO Stefan Van Overbeke wist zijn rendabiliteit te verbeteren met AI van Dataroots. © Foto Outspot

Nieuwsbrieven leveren niet altijd op wat je ervan verwacht. En als dit online marketingkanaal wel goed draait, kan alles altijd beter. Zo zocht ook Outspot uit Sint-Martens-Latem voortdurend naar nieuwe manieren om de conversie van zijn nieuwsbrief te verhogen en aanbiedingen zo relevant mogelijk te maken.

""
Onze e-mails genereren 90 procent van onze omzet. Logisch dat we constant zoeken naar methodes om ze te optimaliseren.
Stefan Van Overbeke, co-founder en CEO van Outspot

Externe specialisten tijdelijk in huis

"Onze dagelijkse e-mails zijn verantwoordelijk voor 90 procent van onze omzet. Ze zijn dus cruciaal", zegt Stefan Van Overbeke, co-founder en CEO van Outspot. "Daarom willen we deze met geavanceerde methodes optimaliseren. Artificiële intelligentie leek ons een zeer interessante piste."

In zijn zoektocht naar verbetering met een AI-systeem sprak het gespecialiseerde partners aan zoals Dataroots.

👉 Dataroots draagt met zijn AI-expertise bij aan de innovatieprojecten van heel wat ondernemingen. Klik hier voor de use cases van Dataroots

Twee consultants van Dataroots gingen inhouse bij Outspot aan de slag om een sales recommendation-systeem te bouwen. Dit systeem bestaat uit verschillende zelflerende AI-modellen die simultaan productaanbevelingen doen. 

"We optimaliseerden de volgorde van de producten en bijhorende onderwerpregel", verduidelijkt machine learning engineer van Dataroots en projectleider Bram Verbeke. "We schreven meerdere recommendation modellen vanaf nul waarbij een resem invalshoeken en parameters werd onderzocht."

Met subsidies van VLAIO

"Het resultaat is een ​​direct gevolg van een VLAIO-subsidie", zegt CEO Stefan Van Overbeke.

"We dienden in 2017 een dossier in voor bedrijfsinnovatie. Met de verkregen 234.000 euro subsidies konden we het AI-project opstarten. Vervolgens hebben we het doorontwikkeld tot het resultaat van vandaag."

"Ook de begeleiding van wetenschappelijk adviseur Ares Lagae verliep zeer goed. Hij hielp ons op een ondernemersvriendelijke wijze bij het proces."

Vraag ook steun voor jouw innovatie

Klik hier voor steun

"Zo werd gekeken naar de tekst uit de titel en beschrijvingen van producten, de hoeveelheden die iemand wil kopen van eenzelfde product of de kortingen die worden toegekend door Outspot. Verschillende modellen gingen simultaan 'live' in productie, waarbij een deel van de gebruikers aanbevelingen krijgt van model a, anderen van model b. Een laatste groep krijgt een ongepersonaliseerd baseline model toegewezen."

Het resultaat is indrukwekkend. De rendabiliteit van de nieuwsbrieven van Outspot steeg tot 24 procent op een jaar tijd. Momenteel werken de flashdealspeler en Dataroots aan de verdere uitbouw en opschaling van deze modellen.

""
De AI-modellen moesten leren om met steeds nieuwe producten en kortingen om te gaan. © Foto Outspot website

Outspot opgestart door twee broers

Outspot biedt dagelijks aanbiedingen aan via hun website. Denk aan reizen, verzorgingsproducten, elektronica... Hierrond verstuurt het nieuwsbrieven, net zoals veel Vlaamse ondernemingen met een online activiteit dat doen. 

De onderneming werd in 2009 opgericht door de broers Thomas en Stefan van Overbeke als Belgische flashdealpionier. Ondertussen is het Belgisch marktleider en bedienen de 25 medewerkers meer dan zes miljoen gebruikers in negen Europese landen. In de afgelopen vijf jaar groeide het elk jaar 20 procent tot de huidige omzet van 20 miljoen euro. 

"Outspot onderscheidt zich van de grote e-commercespelers met een grondig gecureerd aanbod", zegt Stefan. "Veel mensen zien bij bekende webshops het bos niet meer door de bomen. Daarentegen bieden wij net op het juiste moment een zorgvuldige selectie van ongeveer 25 'bomen' aan."

Communicatie over deze tijdelijke aanbiedingen gebeurt tweemaal per dag via e-mail en sociale media.

""
Een van de grootste challenges van dit project zijn de voortdurend nieuwe producten die verkocht worden.
Bram Verbeke, machine learning engineer Dataroots

Ook voor kleine webwinkels

Uniek is dat de AI-oplossing die uit de bus kwam en vandaag verder verfijnd wordt ideaal is voor kleine webwinkels. Bij Outspot gaat het om een zeer klein en constant veranderend aanbod van maximum dertig producten.

"Een van de grootste challenges van dit project zijn de voortdurend nieuwe producten die verkocht worden door Outspot. Aangezien we voor elk nieuw product nog niet weten hoe populair dit zal zijn, zaten we met een 'cold-start probleem' zoals we dat noemen", legt Bram uit. 

"Dit is met een groot en vast assortiment zoals bij een Bol.com en Amazon anders. Ook liggen de marges tussen bijvoorbeeld toiletpapier of een reis behoorlijk uit elkaar en zijn de gebruikersprofielen erg divers. Door naar de dagopbrengst te kijken, krijgen we de meest objectieve weergave van de prestaties van onze modellen."

Deze oplossing op kleine schaal laat zien dat AI een toegankelijke technologie is geworden voor kleinere webshops, start-ups en retailers. Ook zij kunnen hun e-mailcampagnes ermee optimaliseren… en zo hun verkoopcijfers, omzet en winst laten stijgen.

TwitterLinkedIn

Hoe ondersteunt het Vlaams Beleidsplan AI jouw onderneming?

Vlaanderen investeert via het Beleidsplan Artificiële Intelligentie fors in onderzoek, praktische toepassingen en omkadering op het vlak van opleiding, bewustmaking en ethische vragen. Hoe ondersteunt het plan jouw onderneming?