Sterk groeiende kmo Mon Dada vindt nieuw bedrijfspand dankzij AI

Use case

Misschien helpt artificiële intelligentie je vandaag al zonder dat je het weet. Het overkwam de groeiende kmo Mon Dada. Zaakvoerder Pauline vond een nieuw bedrijfspand via hun vastgoedmakelaar. Wisten zij veel dat AI hem helpt in het zoeken van bedrijfspanden.

Pauline D’haenens, oprichter en zaakvoerder van Mon Dada, legt haar uitdaging uit: "We groeien zo hard dat we snel de garage bij mijn ouders moesten inruilen voor een echt bedrijfsgebouw en dat we vanuit dit eerste pand na acht maanden al op zoek moesten naar een groter magazijn."

"Ik postte onze zoektocht op Instagram. Philippe Meire - die ik kende van de coworking Watt Factory in Gent - reageerde vrij snel. We hebben gebeld, waarna hij ons een paar panden voorstelde. Ik was onmiddellijk overtuigd van het magazijn van 600m2 met twee bovenverdiepingen in Stasegem bij Kortrijk."

Vandaag werkt de jonge kmo er met tien mensen aan de productie van kaarsen. Ze doen er de marketing, administratie en verzending van hun populaire kaarsen naar meer dan 400 winkels in meer dan dertig landen."

""
Pauline D’haenens met haar mama creëren kaarsen in hun bedrijfspand dat met AI gevonden werd. © Foto Mon Dada

Slim algoritme zoekt bedrijfspanden

Opvallend is dat haar vastgoedmakelaar het nieuwe magazijn met kantoor niet vond omdat hij het toevallig in portefeuille had. Nee, zijn AI-model reikte het aan. Dit model doet voorspellingen over werkomgevingen en geeft antwoord op de vraag: Welk bedrijfsgebouw past bij welk bedrijf?

Bedenker Philippe Meire, zaakvoerder van vastgoedkantoor March: "Ik voelde dat er vernieuwing mogelijk was in vastgoed. Aan de ene kant is en blijft vastgoed een mensenbusiness. Vastgoedtransacties draaien om het samenbrengen van partijen in een complexe deal die over veel geld gaat. Mensen, met hun marktkennis, technische en juridische expertise, zijn hierin niet te vervangen."

"Maar anderzijds is de tijd van makelaars beperkt. Stel nu dat ze door een slim algoritme meer transacties kunnen realiseren?"

""
Philippe Meir (met blazer) middenin in March-team. AI helpt hen efficiënter panden zoeken. © Foto BuroBonito

Massa’s gratis data voor het oprapen

De uitdaging die Philippe zich stelde in 2019? Een AI-tool ontwikkelen die ervoor zorgt dat vastgoedmakelaars meer tijd hebben om tot deals te komen.

Philippe zag in zijn eerste jobs voor vastgoedontwikkelaars en investeerders dat er enorme hoeveelheden data gratis beschikbaar zijn: "Data over vastgoed, de dichtsbijzijnde bushalte, de opritten van de autostrades, socio-economisch profiel van een buurt…  vind je in één geïntegreerd platform in Vlaanderen. Deze combineren we met het kadaster, bedrijfsdatabanken, Europese LiDAR-hoogtegegevens (3D-modellen van de hele EU), enzovoort."

"Hier moet toch iets mogelijk mee zijn? Het kan toch niet dat we nog steeds met pen, papier en telefoon bezig zijn? Ik trok mijn schuur in en werkte een eerste idee van AI-tool uit."

Voor het vervolmaken van dit idee klopte hij aan bij twee gespecialiseerde partijen. “Ik heb met ML6 een eerste Proof of Concept en een minimum viable product ontwikkeld. Vervolgens haalde ik een eigen techteam aan boord dat samenwerkt met ML6. Qua design deed ik beroep op Bothrs. Dit bureau creëerde een concreet concept en ontwierp een mock-up van wat we willen bereiken."

Met steun van VLAIO

Philippe en business angel Paul Thiers investeerden in totaal 200.000 euro in het AI-model. Ze spraken de kmo-portefeuille van VLAIO aan om advies in te winnen bij ervaren dienstverleners. "We deden een designsprint en hebben het concept scherpergezet. Dit advies werd gecombineerd met een haalbaarheidsstudie."

👉 Zoek ook financiering voor je AI-idee

Ambitie om Europese speler te worden

Vandaag doet de AI-tool een belangrijk deel van het zoekwerk van de vastgoedmakelaar. Het stelt de March-medewerkers in staat om sneller een beter pand te vinden voor bedrijven.

""
Mon Dada verkoopt al in het buitenland. March plant zijn AI-activiteiten ook snel in Europa uit te rollen. © Foto Mon Dada

Als gevolg groeit het vastgoedkantoor razendsnel. Philippe startte alleen op in maart 2019. Vandaag werken er twaalf makelaars voor March en realiseren ze tot meer dan 1 miljoen aan commissies

De toekomst oogt kansrijk voor de digitale ondernemer. Het platform is tegen 2024 volledig geïntegreerd én beschikbaar. In 2025 wil March zich richten op buitenlandse markten zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland met als hoger doel om een Europese speler op het gebied van vastgoed te worden.

En Pauline en haar Mon Dada-team? Wel, na een klein jaar is hun met AI-gevonden pand opnieuw te klein. Wie weet helpt AI haar opnieuw in deze uitdagende zoektocht.

TwitterLinkedIn

Hoe ondersteunt het Vlaams Beleidsplan AI jouw onderneming?

Vlaanderen investeert via het Beleidsplan Artificiële Intelligentie fors in onderzoek, praktische toepassingen en omkadering op het vlak van opleiding, bewustmaking en ethische vragen. Hoe ondersteunt het plan jouw onderneming?