Je zoekt een nieuwe winkellocatie? Vlaamse AI voorspelt je toekomstige omzet

Verhaal

Als winkelier zoek je het beste plaatsje onder de zon. Graag open je je winkel op een locatie met veel voorbijgangers, met populaire winkels in de buurt, parkeerplaatsen... Maar hoe vind je deze locatie? Grote winkelketens kiezen niet meer op buikgevoel. Achter de schermen gidst Vlaamse artificiële intelligentie ze naar succesvolle locaties.

Het team van RetailSonar springt in de lucht en gooit rode Franse mutsen omhoog.
De AI van dit RetailSonar-team stippelt nu ook in Frankrijk steeds meer winkellocaties uit. © Foto RetailSonar

Interessant voor elke middenstander! Zijn de winkels in je buurt echte publiekstrekkers? Dan profiteer je daar ook van. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar. Bovendien zet het AI-model van deze Vlaamse onderneming deze kennis om in inzichten voor winkeliers.

Juiste locatie kan 200% omzetgroei opleveren

Een succesvolle synergie met de juiste buren levert je winkel al snel 20% extra omzet op. Voor modewinkels loopt dat zelfs op tot 200 procent. Naast wie je je best vestigt, vertelt het artikel Dit zijn de meest voorkomende buren in de Belgische retailsector:

  1. Kruidvat is dé publiekstrekker. Volgens data van RetailSonar hebben 3.820 winkels van de top 150 grootste retailers een Kruidvat-filiaal binnen 250 meter afstand. Gevolgd door:
  2. Belfius met 3.793 buren
  3. Carrefour: 3.698
  4. BNP Paribas Fortis: 3.552
  5. ING Bank: 3.391
  6. KBC: 3.360
  7. BPostbank: 3.300
  8. Zeeman: 3.044

In fashion-sector zijn Veritas, Hunkemoller en H&M populaire buren.

Amateurisme in retail

Dieter Debels schrok toen hij tien jaar geleden een directielid van een grote doe-het-zelfketen bezocht. Aan de muur hing een grote kaart van België. De eigen winkels waren met groene duimspijkers aangeduid. De concurrerende winkels met rode. Zo zagen ze op welke plaatsen er kansen lagen om uit te breiden.

""
Vlaggetjes op de Europese kaart. Zoek je zo nieuwe winkellocaties? © Foto Timo Wielink, Unsplash

"Ik had tijdens mijn doctoraat ervaring met AI opgedaan voor complexe supply chain-vraagstukken. Vanuit die ervaring begreep ik niet dat winkelketens zo’n grote beslissingen namen op een amateuristische manier", herinnert Dieter Debels, CEO van RetailSonar, zich.

Slim algoritme vervangt duimspijkers

Dieter zag daarentegen wel toekomst in een slim algoritme dat veel beter aanduidt wat de beste vestigingsplaats is voor een bepaalde winkel.

"Ik had eerder geleerd om rekening te houden met geografische data. En ik zag dat er nog geen oplossing bestond om winkelomzetten en kannibalisatie na het openen van een nieuwe vestiging te voorspellen en om aan te geven welke vestiging best heringericht of gesloten wordt."

""
Nog voor je een nieuwe vestiging opent, berekent het AI-algoritme van RetailSonar de winkelomzet met 90% nauwkeurigheid.
Dieter Debels, CEO van RetailSonar

Hierop begon Dieter te programmeren aan een eerste versie in Microsoft Access. De toenmalige, nog kleine Waalse supermarktketen Champion (ondertussen Carrefour Market by Groupe Mestdagh) had er wel interesse in.

"Ik ga voor jullie een 95 procent nauwkeurig model bouwen, voorspelde ik hen. Het werd 90 procent. Maar de bal begon te rollen. Ze zagen dat het werkte."

Met hulp van VLAIO

Bedrijfsadviseurs van VLAIO, Matthias Marescaux en Celina Buyle, hebben RetailSonar de afgelopen tien jaar meermaals geholpen bij belangrijke ontwikkelingen.

  • Via een Baekeland-mandaat kon Matthias De Beule een doctoraat doen dat hielp om het model te bouwen.
  • Later steunde VLAIO onder meer bij het schrijven van een algoritme dat gsm-data verwerkt naar geaggregeerde statistieken over het verplaatsingsgedrag van de bevolking.
  • Het laatste dossier ging over slimme datacaptatie en -validatie en het schaalbaar maken van de technologie naar alle landen van Europa.

"In al die dossiers apprecieer ik de kritische en constructieve aanpak van de VLAIO-bedrijfsadviseurs Matthias en Celina", zegt Dieter. "Ze denken mee. Ze geven gerichte feedback waardoor onze dossiers en ontwikkelingen telkens fors verbeteren."

Zoek hulp in de expertisedatabank

KBC, MediaMarkt, Decathlon… plannen met AI

Al snel sprongen andere ketens op de kar. MediaMarkt, Decathlon, Action, BNP Paribas Fortis, KBC… tekenen vandaag allemaal hun winkellocaties uit met inzichten van het platform van RetailSonar.

In totaal adviseert de software meer dan honderd ondernemingen in 15 Europese landen op basis van honderden bronnen met informatie over winkelgroottes, type winkels, vestigingsplaatsen, omzetten, passage, relevante context...

"Het model dat vier Belgische grootbanken gebruiken om 3000 geldautomaten te sluiten en er 750 nieuwe te openen, werd bijvoorbeeld uitgetekend door ons. Ook vele andere nieuwe winkelopeningen, -sluitingen en -herlocalisaties worden geïnitieerd door ons platform. Gemiddeld 5 tot 10 per klant van ons, tot wel 2000 locaties per jaar."

""
Waar worden je winkelkarretjes het best gevuld? De AI-software antwoordt. © Foto Karsten Winegeart, Unsplash

Ook inzichten voor online winkels

RetailSonar is dan ook een onmisbare leverancier van AI-inzichten geworden voor sales-, marketing- en vastgoedafdelingen in het dynamische, Europese retaillandschap.

"Je ziet de impact van ons werk in de winkelstraten. Zonder het te weten winkelen we allemaal wel eens in een vestiging die door ons AI-model precies op die locatie gevestigd is of waarvan de winkelinrichting, de marketing of het management wijzigde op basis van RetailSonar-inzichten."

Maar ook op het online winkelen drukt de AI-speler uit Gent zijn stempel. "Als je een winkel sluit, kan je het klantenverlies beperken door je bestaande klanten op de juiste manier te informeren en naar de webshop of omliggende winkels te leiden. Door te weten hoe en wie je online best benadert tijdens een lanceringscampagne beïnvloed je het klantengedrag en het succes van je opening."

""
"De eerste jaren in een nieuwe markt verdubbelen we vaak", zegt RetailSonar-CEO Dieter Debels © Foto RetailSonar

Verdubbeling omzet in nieuwe markt

De komende vijf jaar plant RetailSonar een sterke internationale uitbreiding met eigen lokale kantoren, samenwerkingen en overnames. Lees hierover Vlaams retailspecialist met AI neemt Franse sectorgenoot over.

RetailSonar bedient vandaag al 85 procent van de Belgische markt. In 2021 boekt het een totale omzet van 2,65 miljoen, tegenover 1,85 miljoen in 2020. Met in totaal 45 medewerkers realiseert het een jaarlijkse groei in Europa van gemiddeld met 20 procent.

"Voor komend jaar plannen we een groei van 40 procent. De grootste groei verwachten we in ons nieuw kantoor in Frankrijk. De eerste jaren in een nieuwe markt verdubbelen we vaak."

Dat belooft wanneer na Frankrijk de Belgische speler zich voluit smijt op Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië.

TwitterLinkedIn

Hoe ondersteunt het Vlaams Beleidsplan AI jouw onderneming?

Vlaanderen investeert via het Beleidsplan Artificiële Intelligentie fors in onderzoek, praktische toepassingen en omkadering op het vlak van opleiding, bewustmaking en ethische vragen. Hoe ondersteunt het plan jouw onderneming?