AI chatbot voor je kmo? Stel je softwareleveranciers deze vragen

Tips

AI Chatbots duiken overal op. Ook steeds meer Vlaamse kmo’s zetten een AI chatbot in. Deze beantwoordt vragen van websitebezoekers en helpt klanten telefonisch en online. Zo ontlast de virtuele assistent de klantendienst en worden klanten sneller dan ooit geholpen. Maar hoe en door wie laat je een AI chatbot ontwikkelen? Dit artikel helpt je een leverancier te selecteren.

""
Worden de klanten van jouw kmo al verder geholpen door een AI chatbot? © Foto Fabrikasimf, Freepik

Is een AI chatbot interessant voor een kmo? Ja, ontdekte onder meer chape- en isolatiebedrijf Bob Defraeye.

Deze bouwfirma zet sinds kort een AI chatbot in om de planning, coördinatie en communicatie op werven vlotter te laten lopen. De slimme virtuele assistent helpt bij het dagelijkse huzarenstukje om aannemers, onderaannemers en vaklui volgens planning te laten werken.

👉 Lees de use case AI chatbot en slimme software helpen chape- en isolatiebedrijf bij de werfplanning

Wat is een AI chatbot ?

Een AI chatbot is een slimme versie van de chatbot. AI-chatbots zijn computerprogramma's die zijn ontworpen om menselijke conversatie te simuleren. Ze worden gebruikt om klantenservice te verlenen, vragen te beantwoorden en online informatie te verstrekken.

Artificial Intelligence (AI) chatbots worden steeds populairder. 

AI chatbots gebruiken natuurlijke taalverwerking (NLP ) om input van gebruikers te begrijpen en erop te reageren. Dit betekent dat ze de context van een gesprek begrijpen en passend reageren. AI chatbots leren ook uit de interacties met gebruikers, waardoor ze slimmer worden.

De bovenstaande paragrafen werden trouwens geschreven door de meest besproken AI-chatbot: ChatGPT van OpenAI. Mits een grondige menselijke controle, factchecking en eindredactie is deze chatbot voor heel wat taken inzetbaar.

👉 Ontdek de mogelijkheden van ChatGPT. Lees het artikel ChatGPT en hoe je deze nieuwste AI-technologie inzet ten voordele van je kmo

Stel deze vragen over AI chatbot aan je leveranciers

Maar hoe start je nu met een AI chatbot? En wie vertrouw je het bouwen van je slimme virtuele assistent toe?

👉 Check op de website van VLAIO of de ontwikkeling van je AI chatbot ondersteund kan worden door subsidies. Klik meteen door naar de pagina’s over steunmaatregelen rond artificiële intelligentie

De juiste vragen stellen over de ontwikkeling van een AI chatbot is de beste manier om een mogelijke ontwikkelaar te selecteren en tot de beste oplossing te laten komen.

Zoek je een leverancier voor een AI chatbot? Stel hem deze vragen:

Intelligentie & complexiteit van de AI chatbot

  • Worden automatische synoniemen aangemaakt of herkent door de AI chatbot?
  • Kan een extra taal snel toegevoegd worden zonder alles 1 op 1 te vertalen?
  • Kunnen externe systemen zoals een CRM, ERP, kennisbank,….gekoppeld
  • worden aan de bot of net niet gekoppeld worden?
  • Kan de bot ‘ongestructureerde’ content interpreteren en gebruiken als
  • trainingsdata voor het geven van betere antwoorden?
  • Kan de AI chatbot ‘buiten’ de normale, gestuurde dialoog omgaan met vragen en
  • antwoorden die niet vooraf bepaald zijn?
  • Kan de bot context en informatie uit de huidige of vroegere conversaties
  • bijhouden en gebruiken in de verdere dialoog?

Met steun van VLAIO

Thomas More hogeschool organiseerde eerder het Turbot Onderzoek met de centrale vraag ‘Hoe kunnen AI-chatbots uw KMO helpen?’ VLAIO ondersteunde het onderzoek om te komen tot AI-chatbots op maat van de Vlaamse onderneming

Gebruiksgemak, training en opleiding

  • Kunnen niet-ervaren werknemers de bot-interface snel en makkelijk
  • beheren/bijsturen?
  • Zijn er online tutorials en training voorhanden? 
  • Wat leren ze ons over de AI chatbot ?
  • Hoe geven jullie training & opleiding in de beheersmodule? 
  • Is een online test-demo en ondersteuning mogelijk?

Kosten en opties

  • Hoe is de kostenstructuur opgebouwd? Maandelijkse kost? Opstartkost van de AI chatbot? Supportkosten? Trainingskosten?
  • Waarvan zijn de kosten afhankelijk? Aantal talen? Aantal sessies? Aantal gebruikers?
👉 Ben je al toe aan het lanceren van je chatbot ? Lees het artikel Hoe AI chatbots effectief en succesvol implementeren. 10 stappen

Rapportering en inzichten uit de AI chatbot

  • Welke rapporten en KPI’ zijn beschikbaar?

Technische en operationele support

  • Welke support-diensten bied je aan? 24/7? 99,9% beschikbaarheid?
  • Wat in geval van problemen en bugs? 
  • Wat is de gegarandeerde oplossingstermijn?
  • In welke mate zijn jullie beschikbaar voor vragen/problemen van onze interne gebruikers?

Privacy & Beveiliging

  • Waar worden de data van de conversaties opgeslagen?
  • Hoe lang worden de data van de conversaties opgeslagen?
  • Op welke manier garanderen jullie compliancy met de GDPR wetgeving?
👉 Meer informatie over de opleiding AI-chatbots op maat van de Vlaamse onderneming vind je op de website van VAIA, de Vlaamse AI Academie