Dit zijn dé 5 AI-trends voor kmo’s in 2022

Tips

In 2022 gebruiken steeds meer ondernemingen kunstmatige intelligentie in hun processen, producten en diensten. Deze 5 trends geven de richting aan waarin AI van grote waarde zal zijn voor kmo’s in 2022.

""
Met welke AI-trend laat je jouw kmo groeien in 2022?

Het nieuwe jaar kondigt zich aan met hogere IT-budgetten voor Europese CIO’s (+3,7 procent). Dat schrijft DataNews. Gartner verwacht ook een toename in IT-uitgaven met 4,7 procent. Net zo wordt verwacht dat kleine en middelgrote ondernemingen meer aan IT zullen uitgeven in 2022.

40 procent van de bedrijven in Europa, het Midden-Oosten en Azië zegt dat artificiële intelligentie (AI) en distributed cloud dé twee technologieën zijn waarrond ze in 2022 de eerste of verdere projecten willen uitrollen.

In 2022 evolueert AI verder naar de status van meest transformatieve technologie die de mensheid ooit heeft ontwikkeld. Daarbij is het logisch dat ook steeds meer Vlaamse kmo’s kunstmatige intelligentie binnenbrengen in hun administratie, productie, marketing, bedrijfsprocessen...

Dit artikel verzamelt trends uit internationale artikels die het meest van toepassing kunnen zijn op Vlaamse kmo’s. Speel in op deze 5 trends! Dan zet je alvast een forse stap richting jouw digitale toekomst.

Trend 1. Intenser samenwerken met AI

Heel wat tools die je vandaag gebruikt, draaien op artificiële intelligentie . Denk maar aan Google, je mail- en virusscanners, marketing automation oplossingen, chatboxen, modellen die machine-onderhoud voorspellen en systemen die data analyseren voor kenniswerkers zoals advocaten.

Het is intussen duidelijk dat de robots ons als mensen niet zullen vervangen. Wel zullen we steeds meer samenwerken. Intelligente systemen zullen ons helpen op kantoor en in productiesites. We zullen steeds meer werken met of naast machines die slimme en cognitieve functies gebruiken om onze eigen vermogens en vaardigheden te verbeteren.

"Artificiële intelligentie moet je zien als een buddy, als een coach die je in staat stelt om nog efficiënter te werken", zegt Jonathan Berte, CEO van Robovision hierover in deze video.

Trend 2. Slimmere (online) veiligheid

Naarmate netwerken van steeds meer aangesloten apparaten complexer worden, wordt het ingewikkelder om de zwakke plekken te identificeren en te versterken. Dit is nochtans nodig voor een hogere cybersecurity .

Wie complexiteit zegt, denkt zeker in 2022 aan kunstmatige intelligentie . Enkele van de belangrijkste toepassingen van AI liggen waarschijnlijk op dit gebied.

Door netwerkverkeer te analyseren en patronen te leren herkennen die op valse bedoelingen duiden, beschermen slimme algoritmen ons steeds beter tegen cybercriminaliteit. 

Omdat ook de hackers artificiële intelligentie inzetten, gewagen sommigen zelfs van systemen die aanvallen en verdedigen zonder dat mensen tussenkomen. Ben jij al gewapend met een slim systeem?

""
Onder meer de oplossing van Phished tegen cybercriminelen wordt intelligenter met AI. © Foto Phished

Trend 3. AI-oplossingen steeds gemakkelijker

De schaarste aan geschoolde AI-ingenieurs die de ingewikkelde tools en algoritmen kunnen creëren, is een grote belemmering voor de invoering van AI-gestuurde efficiëntie. Bovendien hebben veel ondernemingen de financiële mogelijkheden niet om zulke dure technische profielen aan te werven.  

Maar dit hoeft niet langer een probleem te zijn. In 2022 ontstaan steeds meer oplossingen waarvoor je geen ingenieur in huis hoeft te hebben. Deze schaarste aan talent kan je opvangen door de zogenaamde no-code en low-code oplossingen.

Uman.ai is één van de Vlaamse start-ups met zo'n eenvoudige oplossing, zie je in deze video.

Deze oplossingen onderscheiden zich door de eenvoudige interface waarmee AI-systemen te bouwen zijn. Net zoals web design en no-code UI tools gebruikers nu in staat stellen webpagina's en andere interactieve systemen te creëren door grafische elementen simpelweg naar elkaar toe te slepen, zullen no-code AI systemen ons in staat stellen slimme programma's te creëren door verschillende, vooraf gemaakte modules aan elkaar te koppelen. Het enige wat je vervolgens moet doen, is ze voeden met de eigen domeinspecifieke gegevens.

Ook kan je als kmo steeds meer kant-en-klare AI-oplossingen in je processen en activiteiten integreren. De ingenieurs bij je software-leveranciers helpen je deze op te zetten.

Trend 4. Meer en gemakkelijker personaliseren

Merken die erin slagen om hun klanten persoonlijk te bedienen en gepersonaliseerde producten uit te brengen, hebben al jaren de wind in de zeilen. 

AI maakt het in 2022 mogelijk om er nog een schepje bovenop te doen via bijvoorbeeld een echt intelligente chatbot of slimme marketingoplossingen die consumentengedrag begrijpen en van daaruit persoonlijke aanbiedingen samenstellen.

""
Onder meer Babyboom zet al slimme tools in om zijn klanten persoonlijker te bedienen. © Foto Babyboom

Trend 5. Meer aandacht voor ethische AI

Intelligente systemen die op zichzelf beslissingen nemen en bijleren op basis van eerdere ervaringen, houden ook gevaren in. Ze discrimineren bijvoorbeeld op basis van etniciteit, leeftijd, geslacht, religie of woonplaats.

Volgens een studie van FICO en Corinium kan 65 procent van de bedrijven die deze systemen ontwikkelen niet altijd uitleggen hoe hun AI-systemen beslissingen nemen en voorspellingen doen. Bovendien monitort slechts 20 procent hun actieve models op eerlijkheid en ethiek.

Als reactie op de situatie vandaag wordt het ethisch, verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie een van de bepalende AI-trends in 2022.

Je kan er onder meer de cursus 'Sustainable AI in Business' van Agoria over volgen. Informeer je alvast via deze video.

Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat alle AI-professionals tegen 2023 moeten aantonen dat ze een goed begrip hebben van verantwoorde AI-principes om hun job veilig te stellen.

Voor alle vragen en informatie over ethische en juridische kwesties rond AI kan je bij Kenniscentrum Data & Maatschappij terecht.

We wensen jullie alvast een gelukkig AI-jaar! Kom geregeld eens kijken op digitaletoekomst.be en laat je inspireren door wat andere Vlaamse bedrijven met AI doen.

TwitterLinkedIn