Dit zijn dé 7 AI-trends voor kmo’s in 2023

Tips

In 2023 gebruiken steeds meer bedrijven kunstmatige intelligentie in hun processen, producten en diensten. De 7 trends in dit artikel tonen de richting waarin AI waardevol zal zijn voor kmo’s in 2023.

""
Met welke AI-trend laat je jouw kmo groeien in 2023?

Het AI-jaar 2023 is indrukwekkend op gang geschoten met de lancering van de meest revolutionaire chatbot ooit: ChatGPT. Wat is ChatGPT? En wat kan je ermee in je kmo?

👉 Ontdek de mogelijkheden van ChatGPT. Lees het artikel ChatGPT en hoe je deze nieuwste AI-technologie inzet ten voordele van je kmo

Meer dan de helft van de bedrijven zijn van plan de IT-budgetten volgend jaar te verhogen. Slechts 6 procent plant een verlaging, concludeert Spiceworks Ziff Davis (SWZD) in het 2023 State of IT-rapport. Zelfs bedrijven die in 2023 willen bezuinigen op hun algemene bedrijfsuitgaven voorziet een groter IT-budget.

Computable.be beschrijft de belangrijkste conclusies voor 2023: Ongeveer veertig procent van de budgetverhogingen zal het gevolg zijn van inflatie, hoewel prijsstijgingen voor de respondenten slechts een secundaire overweging waren, aldus het rapport. In plaats daarvan worden IT-budgetten vooral gepland rond de noodzaak om verouderde hardware te vervangen. Verder is er een hogere prioriteit voor it-projecten en voor beveiligingsproblemen.

Spiceworks schrijft verder: “In een omgeving waar efficiëntie prioriteit heeft, geloven veel IT-professionals dat AI-technologie kan helpen bij het optimaliseren van workflows en echte bedrijfswaarde kan bieden. Bij bedrijven die AI gebruiken of van plan zijn te gebruiken, denkt bijna driekwart van de IT-professionals dat AI taken kan automatiseren zodat mensen zich kunnen concentreren op strategische initiatieven.”

Deze stelling vind je ook terug in de 7 trends voor kmo's.

Ook het gezaghebbende Gartner voorspelt een verhoging, met 5,1 procent.

Dit artikel combineert trends uit internationale artikels en van Vlaamse experts. Speel in op deze 7 trends die van toepassing zijn op Vlaamse kmo’s! Dan zet je alvast een forse stap richting jouw digitale toekomst.

Trend 1. Intenser samenwerken met AI

Heel wat tools die je vandaag gebruikt, draaien op artificiële intelligentie . Denk maar aan Google, je mail- en virusscanners, marketing automation oplossingen, chatboxen, modellen die machine-onderhoud voorspellen en systemen die data analyseren voor kenniswerkers zoals advocaten.

Het is intussen duidelijk dat de robots ons als mensen niet zullen vervangen. Wel zullen we steeds meer samenwerken. Intelligente systemen zullen ons helpen op kantoor en in productiesites. We zullen steeds meer werken met of naast machines die slimme en cognitieve functies gebruiken om onze eigen vermogens en vaardigheden te verbeteren.

Isabelle Borremans, communicatieverantwoordelijke bij VAIA, ziet AI onder meer administratieve taken op zich nemen: "NLP is in staat om de repetitie uit administratieve taken te halen. Het zal het werk van je team terugbrengen naar waar dit sterk in is: mensenwerk. Ondertussen doet de computer de routinetaken wel, waarschijnlijk beter dan je team. NLP is ook al redelijk toegankelijk. Er bestaan min-of-meer kant-en-klare pakketten om ermee aan de slag te gaan."

"Artificiële intelligentie moet je zien als een buddy, als een coach die je in staat stelt om nog efficiënter te werken", zegt Jonathan Berte, CEO van Robovision hierover in deze video.

Trend 2. Slimmere (online) veiligheid

Naarmate netwerken van steeds meer aangesloten apparaten complexer worden, wordt het ingewikkelder om de zwakke plekken te identificeren en te versterken. Dit is nochtans nodig voor een hogere cybersecurity .

Wie complexiteit zegt, denkt zeker in 2022 aan kunstmatige intelligentie . Enkele van de belangrijkste toepassingen van AI liggen waarschijnlijk op dit gebied.

Door netwerkverkeer te analyseren en patronen te leren herkennen die op valse bedoelingen duiden, beschermen slimme algoritmen ons steeds beter tegen cybercriminaliteit. 

Omdat ook de hackers artificiële intelligentie inzetten, gewagen sommigen zelfs van systemen die aanvallen en verdedigen zonder dat mensen tussenkomen. Ben jij al gewapend met een slim systeem?

""
Onder meer de oplossing van Phished tegen cybercriminelen wordt intelligenter met AI. © Foto Phished

Trend 3. AI-oplossingen steeds gemakkelijker

De schaarste aan geschoolde AI-ingenieurs die de ingewikkelde tools en algoritmen kunnen creëren, is een grote belemmering voor de invoering van AI-gestuurde efficiëntie. Bovendien hebben veel ondernemingen de financiële mogelijkheden niet om zulke dure technische profielen aan te werven.  

Maar dit hoeft niet langer een probleem te zijn. In 2023 ontstaan steeds meer oplossingen waarvoor je geen ingenieur in huis hoeft te hebben. Deze schaarste aan talent kan je opvangen door de zogenaamde no-code en low-code oplossingen.

Dieter Somers, senior adviseur digitale transformatie bij Voka benoemt deze trend voor kmo's: "AI as a service. Onder meer Cloudproviders zetten steeds meer in op het aanbieden van cloudapplicaties die je kan gebruiken om data te activeren en te valoriseren."

Uman.ai is één van de Vlaamse start-ups met zo'n eenvoudige oplossing, zie je in deze video.

Deze oplossingen onderscheiden zich door de eenvoudige interface waarmee AI-systemen te bouwen zijn. Net zoals web design en no-code UI tools gebruikers nu in staat stellen webpagina's en andere interactieve systemen te creëren door grafische elementen simpelweg naar elkaar toe te slepen, zullen no-code AI systemen ons in staat stellen slimme programma's te creëren door verschillende, vooraf gemaakte modules aan elkaar te koppelen. Het enige wat je vervolgens moet doen, is ze voeden met de eigen domeinspecifieke gegevens.

Ook dit wordt steeds eenvoudiger, voert Mathijs Degryse, business development bij Vintecc, aan: “Vandaag vraagt het bouwen van een AI-algoritme veel foto’s en veel labelwerk, waardoor dat het best wel duur kan worden. Maar wat als je nu eens synthetische data gebruikt voor het bouwen van een AI-algoritme? Bepaalde zaken kan je door het gebruiken van synthetische data automatiseren en optimaliseren. Dit zal dit intensieve proces toegankelijker maken.”

Ook kan je als kmo steeds meer kant-en-klare AI-oplossingen in je processen en activiteiten integreren. De ingenieurs bij je software-leveranciers helpen je deze op te zetten.

Trend 4. Meer en gemakkelijker personaliseren

Merken die erin slagen om hun klanten persoonlijk te bedienen en gepersonaliseerde producten uit te brengen, hebben al jaren de wind in de zeilen.

AI maakt het in 2023 mogelijk om er nog een schepje bovenop te doen via bijvoorbeeld een echt intelligente chatbot of slimme marketingoplossingen die consumentengedrag begrijpen en van daaruit persoonlijke aanbiedingen samenstellen.

"Virtual agents breken verder door", merkt een Dieter Somers, senior adviseur digitale transformatie bij Voka, op. "Deze automatische conversatietools maken al een tijdje opgang bij grotere ondernemingen. Nu vinden ze ook ingang bij kmo's. Quick wins zijn makkelijk om te realiseren met deze tools."

""
Onder meer kledingwinkel Anna Pops zet al slimme tools in om zijn klanten persoonlijker te bedienen. © Foto Babyboom

Trend 5. Meer aandacht voor ethische AI

Intelligente systemen die op zichzelf beslissingen nemen en bijleren op basis van eerdere ervaringen, houden ook gevaren in. Ze discrimineren bijvoorbeeld op basis van etniciteit, leeftijd, geslacht, religie of woonplaats.

Volgens een studie van FICO en Corinium kan 65 procent van de bedrijven die deze systemen ontwikkelen niet altijd uitleggen hoe hun AI-systemen beslissingen nemen en voorspellingen doen. Bovendien monitort slechts 20 procent hun actieve models op eerlijkheid en ethiek.

Als reactie op de situatie vandaag wordt het ethisch, verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie een van de bepalende AI-trends in 2023.

Je kan er onder meer de cursus 'Sustainable AI in Business' van Agoria over volgen. Informeer je alvast via deze video.

Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat alle AI-professionals moeten aantonen dat ze een goed begrip hebben van verantwoorde AI-principes om hun job veilig te stellen. Dat maakt de zesde trend uit dit artikel behoorlijk relevant.

Voor alle vragen en informatie over ethische en juridische kwesties rond AI kan je bij Kenniscentrum Data & Maatschappij terecht.

We wensen jullie alvast een gelukkig AI-jaar! Kom geregeld eens kijken op digitaletoekomst.be en laat je inspireren door wat andere Vlaamse bedrijven met AI doen.

Trend 6. Ondernemers en medewerkers leren bij over AI

Ongeveer tweederde van de IT-professionals dat AI een essentieel onderdeel zal worden van de bedrijfsstrategie van hun bedrijf... en wel op relatief korte termijn. Zes van de tien denken dat ze binnen vijf jaar naast intelligente robots zullen werken.

En dus mogen opleidingen niet ontbreken.

""
Over AI studeren, kan gemakkelijk op afstand. © Foto Thought Catalo, Unsplash

Om volop van AI-innovatie te genieten, volgen steeds meer ondernemers, managers en medewerkers cursussen over artificiële intelligentie . De technologie dringt dan ook door in elk werkdomein én biedt er meerwaarde als deze juist wordt ingezet. 

"Je werknemers laten bijleren over AI-technologieën is zeker een aanrader", vindt Isabelle Borremans, communicatieverantwoordelijke bij VAIA: "AI kan de oplossing voor jouw probleem zijn. Of het kan een onderdeel zijn van een efficiënter productiemodel. Maar om dit op te (laten) zetten heb je kennis van zaken nodig. Die kennis moet ook in huis opgebouwd worden."

👉 Zoek je een opleiding over artificiële intelligentie ? Dan vind je die vandaag bij de Vlaamse AI Academie VAIA  en andere opleidingsinstellingen. Online vind je zelfs gratis cursussen!

Zoek en vind de AI-opleiding die jouw past

Trend 7. AI optimaliseert planningen en netwerken

Ook in het maken van complexe planningen en netwerken tussen verschillende partijen bewijst AI steeds meer zijn nut. "Optimaliseren is een iets minder gekende aanpak om AI-oplossingen te implementeren, optimization genoemd", zegt Benjamin Algoet, CEO van Motulus. "Dit kan op basis van goed gedefinieerde regels, beperkingen, kost en opbrengst-componenten en -functies."

"In omgevingen waar het belangrijk is om met de exacte of meest efficiënte oplossing te kunnen werken zal deze techniek en technologie steeds belangrijker worden. Vandaag is optimalisatie al heel relevant in bijvoorbeeld de luchtvaartsector om vluchtschema’s  en -netwerken te plannen en te doen werken. Ook een bedrijf zoals Amazon neemt heel veel beslissingen op basis van optimalisatietechnieken. Op termijn zal optimalisatie (optimized planning, network optimization, strategic planning,...) in een breed gamma van sectoren veel toegevoegde waarde leveren en zelfs noodzakelijk worden om als organisatie relevant te blijven."

Weet je nog niet zeker dat Artificiële Intelligentie  your way to go is in 2023? Lees dan het artikel Waarom investeer je als kmo best vandaag nog in artificiële intelligentie? Wat zijn de voordelen? En waar start je? En informeer je dan via de bedrijfsadviseurs van VLAIO.

Gratis advies en begeleiding rond AI

TwitterLinkedIn